music player

music player


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 5 February 2012

Selamat Menyambut Hari Lahir Dia...Kekasih Allah

Assalamualaikum…
Peace upon to all..
Apa khabar iman hari ini..
Semoga sentiasa dalam jagaanNya..
inshaAllah ^^


Entry kali ini ana nak mengucapkan Selamat Menyambur Hari Lahir Kekasih Allah..
Our beloved prophet , Nabi Muhammad SAW..
Yang jatuh pada 5 Februari 2012 bersamaan dengan 12 RabiulAwal 1433 Hijrah
atau kita lebih mengenalinya sebagai Maulidur Rasul..kan..:) 



Di sini ana nak tanya dan sama2 fikir2kan, renung2kan…
Kalau kita sayangkan seseorang, kita mesti selalu teringat kat dia kan.
Of course lar..nak2 yang da ada yang tersayang..
Sepanjang masa duk teringat kan… pastu mule la kol..paling2 kurang hantar mesej kan..
Macam tu la jugak kalau kita sayangkan Nabi Muhammad s.a.w.
Kita mesti kena selalu mengingati dirinya..
So..bagaimana kita nak selalu mengingati dirinya ( Nabi Muhammad )..
Caranya ialah  kita mestilah berselawat tanda cinta kita kepadanya sebagai seorang Nabi kita.
Then, kalau betul kita ni cinta dan sayang kepada Nabi,
kita juga mesti kena tau latar belakang Nabi, sejarah hidupnya,pengorbanannya dalam menyebarkan Islam..
Bukan hanya sekadar mengucapkan kata-kata Salam Maulidur..
Tapi hati xkenal Rasulullah SAW…kosong..kan..
Dan lagi satu, apabila terdengar nama baginda, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam,
segeralah menjawab sallallahu alaihi wasallam.
Jangan kedekut atau berat mulut sangat naa… :)


Jom sama2 kita menyambut Maulidur Rasul tahun ini dengan penuh kesyukuran dan
mengimbau kembali pengorbanan Nabi SAW serta kecintaannya kepada kita sebagai umatnya.
Cara yang paling mudah untuk menunjukkan rasa cinta dan sayang kita kepada baginda ialah
dengan cara berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW
dan juga ke atas keluarga baginda ..
marilah kita mencari keberkatan dalam seharian kita dengan mengingati baginda
walaupun hanya 2 minit..
Tak lama,cuma 2 minit sahaja yang diperlukan tapi lagi lama lagi afdhal terpulang kepada kita.
اللّهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم
" Sesiapa dari kalangan umatku yang berselawat ke atasku, akan di tulis oleh Allah s.w.t 10 kebaikan
dan akan di padam 10 kejahatan dan ditingkatkan darjatnya 10 darjat serta dikembalikan
ke atasnya seumpama dengannya "
( Riwayat Ahmad, Nasa'i, Ibnu Hibban, dan Tabarani )
untungkan bagi sesiapa yang berselawat keatas Baginda.

Sebelum mengakhiri entry yang xberapa panjang  pada hari ini,ana nak kita sedar betapa dalamnya cinta Nabi kepada kita sebagai umatnya..Kita patut sedar hakikat tu..
Sehinga nyawa ingin diangkat oleh Allah pun Nabi masih menyebut "Ummati, Ummati, Ummati"
yang bermaksud Umatku, Umatku, Umatku.
Betapa risaunya Nabi untuk meninggalkan kita sebagai umatnya..umat akhir zaman..
Tidak cukup dengan itu, Baginda memohon kepada ALLAH, agar dapat memberikan syafaatnya kepada
seluruh umatnya… ALLAHUAKBAR!!!
Istimewanya kita menjadi umat Nabi Muhammad SAW..
Namun, kita pada hari ini..betapa besarkah pengorbanan yang kita telah berikan untuk agama?
Terlaksanakah lagi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim / muslimah??
Berapa banyakkah sunnah Nabi yang telah kita amalkan untuk menunjukkan kecintaan kita kepadanya?
Baginda SAW sayang sangat pada kita, tapi kita?
Tepuk dada masing2, tanyalah iman~~~
Jadi kepada para blogger sekalian dan sesiapa yang membaca di sini,
Let’s go memeriahkan sambutan Maulidur Rasul di kawasan2 sekitar kita..
Kalau di taman perumahan anda ada anjurkan sambutan Maulidur Rasul, apa kata pergi ke majlis tersebut.
Xrugi apa-apa pun...
Dan sempena Maulidur Rasul, marilah kita perbanyakkan selawat dan amalkan sunnah semampu diri kita.
Tambahkan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW. Letakkanlah kerinduan yang agung kita 
kepada Rasulullah SAW. Bukan kepada orang lain. :)



Salam.
Nota Hati 1 : Memang kita semakin tua. Tak ada yang makin muda.
Tapi kita sentiasa muda untuk melakukan amal ibadat.
Tak perlu tunggu ramalan kiamat nak dekat baru nak bertaubat.
Sebab mati kita tak tahu bila. Entahkan esok entahkan lusa. Bersediakah kita?
Assalamualaikum…
Peace upon to all..
Apa khabar iman hari ini..
Semoga sentiasa dalam jagaanNya..
inshaAllah ^^


Entry kali ini ana nak mengucapkan Selamat Menyambur Hari Lahir Kekasih Allah..
Our beloved prophet , Nabi Muhammad SAW..
Yang jatuh pada 5 Februari 2012 bersamaan dengan 12 RabiulAwal 1433 Hijrah
atau kita lebih mengenalinya sebagai Maulidur Rasul..kan..:) 


Di sini ana nak tanya dan sama2 fikir2kan, renung2kan…
Kalau kita sayangkan seseorang, kita mesti selalu teringat kat dia kan.
Of course lar..nak2 yang da ada yang tersayang..
Sepanjang masa duk teringat kan… pastu mule la kol..paling2 kurang hantar mesej kan..
Macam tu la jugak kalau kita sayangkan Nabi Muhammad s.a.w.
Kita mesti kena selalu mengingati dirinya..
So..bagaimana kita nak selalu mengingati dirinya ( Nabi Muhammad )..
Caranya ialah  kita mestilah berselawat tanda cinta kita kepadanya sebagai seorang Nabi kita.
Then, kalau betul kita ni cinta dan sayang kepada Nabi,
kita juga mesti kena tau latar belakang Nabi, sejarah hidupnya,pengorbanannya dalam menyebarkan Islam..
Bukan hanya sekadar mengucapkan kata-kata Salam Maulidur..
Tapi hati xkenal Rasulullah SAW…kosong..kan..
Dan lagi satu, apabila terdengar nama baginda, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam,
segeralah menjawab sallallahu alaihi wasallam.
Jangan kedekut atau berat mulut sangat naa… :)


Jom sama2 kita menyambut Maulidur Rasul tahun ini dengan penuh kesyukuran dan
mengimbau kembali pengorbanan Nabi SAW serta kecintaannya kepada kita sebagai umatnya.
Cara yang paling mudah untuk menunjukkan rasa cinta dan sayang kita kepada baginda ialah
dengan cara berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW
dan juga ke atas keluarga baginda ..
marilah kita mencari keberkatan dalam seharian kita dengan mengingati baginda
walaupun hanya 2 minit..
Tak lama,cuma 2 minit sahaja yang diperlukan tapi lagi lama lagi afdhal terpulang kepada kita.
اللّهم صلى على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلّم
" Sesiapa dari kalangan umatku yang berselawat ke atasku, akan di tulis oleh Allah s.w.t 10 kebaikan
dan akan di padam 10 kejahatan dan ditingkatkan darjatnya 10 darjat serta dikembalikan
ke atasnya seumpama dengannya "
( Riwayat Ahmad, Nasa'i, Ibnu Hibban, dan Tabarani )
untungkan bagi sesiapa yang berselawat keatas Baginda.

Sebelum mengakhiri entry yang xberapa panjang  pada hari ini,ana nak kita sedar betapa dalamnya cinta Nabi kepada kita sebagai umatnya..Kita patut sedar hakikat tu..
Sehinga nyawa ingin diangkat oleh Allah pun Nabi masih menyebut "Ummati, Ummati, Ummati"
yang bermaksud Umatku, Umatku, Umatku.
Betapa risaunya Nabi untuk meninggalkan kita sebagai umatnya..umat akhir zaman..
Tidak cukup dengan itu, Baginda memohon kepada ALLAH, agar dapat memberikan syafaatnya kepada
seluruh umatnya… ALLAHUAKBAR!!!
Istimewanya kita menjadi umat Nabi Muhammad SAW..
Namun, kita pada hari ini..betapa besarkah pengorbanan yang kita telah berikan untuk agama?
Terlaksanakah lagi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim / muslimah??
Berapa banyakkah sunnah Nabi yang telah kita amalkan untuk menunjukkan kecintaan kita kepadanya?
Baginda SAW sayang sangat pada kita, tapi kita?
Tepuk dada masing2, tanyalah iman~~~
Jadi kepada para blogger sekalian dan sesiapa yang membaca di sini,
Let’s go memeriahkan sambutan Maulidur Rasul di kawasan2 sekitar kita..
Kalau di taman perumahan anda ada anjurkan sambutan Maulidur Rasul, apa kata pergi ke majlis tersebut.
Xrugi apa-apa pun...
Dan sempena Maulidur Rasul, marilah kita perbanyakkan selawat dan amalkan sunnah semampu diri kita.
Tambahkan kecintaan kita kepada Rasulullah SAW. Letakkanlah kerinduan yang agung kita 
kepada Rasulullah SAW. Bukan kepada orang lain. :)


Salam.
Nota Hati 1 : Memang kita semakin tua. Tak ada yang makin muda.
Tapi kita sentiasa muda untuk melakukan amal ibadat.
Tak perlu tunggu ramalan kiamat nak dekat baru nak bertaubat.
Sebab mati kita tak tahu bila. Entahkan esok entahkan lusa. Bersediakah kita?

Friday, 20 January 2012

Kenapa saya tunduk bila saya pandang awak?

Hye
Assalamualaikum


Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah
mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (an- Nuur: 30)

Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka
menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (an-Nuur: 31)
Benarlah Kata2 Allah Yang Maha Agung

Dalam Islam perkenalan antara lelaki dan perempuan x pernah dihalang sama sekali. Jadi Islam membenarkan lelaki dan perempuan itu saling mengenali antara satu sama lain kerana fitrahnya lelaki pasangannya adalah wanita.

Wahai umat manusia, sesungguhnya kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu daripada berbagai-bagai bangsa dan bersuku puak supaya kamu berkenal-kenalan ( dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah adalah orang yang lebih takwanya antara kamu, (bukan yang lebih berketurunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi mendalam pengetahuannya (tentang keadaandan amalan kamu) - (Surah Hujrat ayat 13)

Jelas dalam surah Hujrat Allah menyatakan bahawa lelaki dan perempuan ini diciptakan berpasang pasangan.Tetapi Allah sambung ayat ni dengan menyatakan kemuliaan seseorang itu terletak pada takwanya.
Disini lah terletaknya konsep ikhtilat sesama muslim.
Mungkin kita semua pernah dengar frasa dari mata turun ke hati.


Kerana inilah Islam menganjuran kita supaya menjaga pandangan agar hati kita terjaga daripada bisikan2 nafsu dan godaan2 syaitan.
Jadi macam mana nak jalan ni?
Arghh!! Nak tutup mata ke?
Macam mane ? Bagaimana ?


Konsep menjaga pandangan bererti kita menundukkan pandangan kita  sekadar untuk menundukkan nafsu di hati ini. Xperlu lah kita jalan sampai menutup mata. Cukuplah pandangan itu untuk menghormati seseorang atau memudahkan komunikasi. 

Jika Sudah Jatuh Cinta
Maka Kawallah Cinta Itu
Mulakan Dari Pandanganmu
Kemudian Tanya Imanmu
Mampukah Lagi Menahan Diri?

Islam Sangat Mudah dan Indah


Kahwninilah insan yang kamu sayangi,
Tataplah wajahnya setiap hari dengan sepenuh hati
Kerana ianya menjadi pahala buat suami dan isteri.

Bukankah cinta ini lebih diredhai?
Bukankah tatapan ini lebih bererti?

Kerana Itu Jagalah Pandanganmu
Buat Tatapan Insan Yang Berhak